Statut Miasta Podkowa Leśna został przyjęty Uchwałą Nr 126/XXXV/97 Rady Miasta Podkowa Leśna z dnia 28 maja 1997 r.
(wersja archiwalna)
Rozdział I Przepisy ogólne - Statut Miasta Podkowa Leśna § 1- § 5
i rozwojowi przedsiębiorczości nie zagrażającej charakterowi miasta i zdrowiu mieszkańców.
1. Miasto-ogród Podkowa Leśna jest, posiadającą osobowość prawną, jednostką samorządu terytorialnego, powołanego dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
2. Podkowa Leśna posiada prawa miejskie od 1968 roku.
3. Mieszkańcy Podkowy Leśnej zamieszkujący na obszarze miasta tworzą wspólnotę samorządową.
Podkowa Leśna obejmuje obszar 1010 ha w granicach administracyjnych gminy. Plan miasta stanowi załącznik nr 1 do statutu.
Siedzibą organów gminy jest Urząd Miejski w Podkowie Leśnej.
Układ urbanistyczny, zabudowa i zieleń Podkowy Leśnej w granicach administracyjnych są wpisane do rejestru zabytków.
Herbem miasta-ogrodu Podkowa Leśna jest rysunek podkowy w kolorze białym (odpowiadającym srebru), w którą wpisany jest świerk w kolorze zieleni chromowej na tarczy w kolorze czerwieni (cynober). Wzór herbu zawiera załącznik nr 2 do statutu.
Rozdział II Cele, zadania gminy oraz ich realizacja - Statut Miasta Podkowa Leśna § 6- § 9
Cele, zadania gminy oraz ich realizacja
§ 6
1. Środowisko przyrodnicze i kulturowe miasta,
2. Zdrowie, bezpieczeństwo i warunki bytowe obywateli,
3. Oświatę, wychowanie i kulturę,
4. Własność prywatną i komunalną.
1. Dla realizacji celu określonego w statucie, miasto wykonuje zadania własne oraz zlecone i powierzone przez administrację rządową wynikające z ustaw szczególnych oraz zadań przyjętych od administracji rządowej w drodze porozumienia.
2. Zadania własne miasta obejmują w szczególności:
a) utrzymanie:
1) ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska,
2) warunków zdrowotnych,
3) gminnych dróg, ulic, mostków, placów oraz organizację ruchu drogowego,
4) czystości oraz urządzeń sanitarnych,
5) zieleni komunalnej i zadrzewień,
6) cmentarzy komunalnych,
7) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,
8) gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
9) opieki nad kobietami w ciąży.
b) zapewnienie mieszkańcom wspólnoty samorządowej dostępu do:
1) oświaty, w tym przede wszystkim do szkół podstawowych i przedszkola,
2) pomocy społecznej,
3) kultury, w tym; bibliotek i innych placówek upowszechniania kultury,
4) kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
c) przygotowanie i realizacja:
1) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji,
2) usuwania ścieków komunalnych i odpadów stałych,
3) innych współczesnych form infrastruktury miejskiej.
3. Miasto otrzymuje środki finansowe na wykonanie zadań zleconych oraz przyjętych w drodze porozumienia.
4. W celu wykonywania zadań miasta może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.
5. Miasto może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie użyteczności publicznej.
Wykonanie zadań publicznych przekraczających możliwości miasta następuje w drodze współdziałania komunalnego, które może przybrać formę związku gmin, stowarzyszenia, porozumienia między gminami.
Rozdział III Władze miasta - Statut Miasta Podkowa Leśna § 10 - § 23
Mieszkańcy miasta wykonują swoje uprawnienia członków wspólnoty samorządowej poprzez:
1. Bierne i czynne prawo wyborcze,
2. Instytucję referendum podejmowanego w sprawach:
a) opodatkowania się mieszkańców na cele publiczne,
b) odwołania rady przed upływem jej kadencji,
c) w innych sprawach ważnych dla miasta i jego mieszkańców.
3. uczestniczenie w jawnych obradach Rady miasta,
4. kandydowanie na członków komisji, a po wyborze do składu komisji – udział w jej pracach,
5. zgłaszanie radnym postulatów i interwencji w celu przedstawienia ich do rozpatrzenia organom miasta.
1. Organom stanowiącym i kontrolnym w mieście jest Rada Miasta zwana dalej Radą, do której należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach publicznych, mających na celu zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców miasta, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.
2. Pracę Rady organizuje i prowadzi jej obrady Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący. Tryb powoływania Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego określa ustawa o samorządzie gminnym.
1. Liczbę radnych i czas trwania kadencji Rady określa ustawa o samorządzie gminnym.
2. Zasady i tryb wyboru radnych określają odrębne przepisy.
1. Sprawy należące do wyłącznej właściwości Rady reguluje ustawa o samorządzie gminnym i inne akty prawne.
2. Rada nie może przenosić swoich wyłącznych kompetencji na inny organ.
1. Radny reprezentuje wyborców i jest obowiązany brać udział w pracach Rady.
2. Radnym nie wolno wykorzystywać swojej funkcji dla celów prywatnych.
3. Radny może zrzec się mandatu składając Przewodniczącemu Rady pisemne oświadczenie w tej sprawie.
4. Rada stwierdza uchwałą wygaśnięcie mandatu radnego.
Radni mogą tworzyć kluby oparte na zasadzie politycznej lub środowiskowej. Zasady tworzenia klubów określa Regulamin Rady stanowiący załącznik nr 3 do statutu.
1. Rada obraduje na sesjach jawnych.
2. Jawność sesji lub jej części zostaje wyłączona jeśli przedmiotem obrad są sprawy objęte tajemnicą państwową lub służbową oraz – na wniosek co najmniej ¼ składu rady – w przypadkach szczególnych, jak rozważanie spraw personalnych lub ważnych interesów społeczności miasta, których publiczne omówienie mogłoby naruszyć dobra osobiste obywateli lub niekorzystnie wpłynąć na rozwiązywanie spraw miasta.
3. Sesję uroczystą zwołuje się dla nadania odpowiedniego wyrazu wydarzeniom szczególnej rangi jak: wręczenie odznaczenie lub wyróżnienia, nadanie honorowego obywatelstwa miasta.
1. Rada powołuje ze swego składu obligatoryjnie Komisję Rewizyjną, która kontroluje działalność Zarządu i miejskich jednostek organizacyjnych.
2. Tryb działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin stanowiący załącznik nr 4 do statutu.
3. Rada powołuje stałe komisje, których zakres działania obejmuje sprawy dotyczące:
a) gospodarki i finansów miasta,
b) ładu przestrzennego i ochrony środowiska
c) warunków życia i zaspokajanie potrzeb mieszkańców miasta,
d) ładu, bezpieczeństwa i porządku publicznego.
4. Komisje przedkładają Radzie do przyjęcia regulaminy działania, a plany pracy – do zatwierdzenia.
Organem wykonawczym miasta jest Zarząd Miasta.
1. Wyboru członków Zarządu Miasta , w tym Burmistrza jako Przewodniczącego Zarządu Miasta, z zastrzeżeniem § 20 – dokonuje Rada Miasta.
2. Liczbę członków Zarządu Miasta określa regulamin stanowiący załącznik nr 5 do statutu.
Określenia trybu i terminu wyboru Burmistrza, Zastępcy Burmistrza oraz członków Zarządu Miasta dokonują radni na pierwszej sesji z uwzględnieniem następujących zasad:
1. Burmistrz wybierany jest spośród kandydatów zgłoszonych wyłącznie przez radnych lub w wyniku postępowania konkursowego w trybie tajnego głosowania bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
2. Rada na wniosek Burmistrza dokonuje wyboru Zastępcy Burmistrza oraz pozostałych członków Zarządu Miasta w trybie tajnego głosowania zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
1. Skarbnika Miasta – Głównego Księgowego Budżetu oraz Sekretarza Miasta powołuje Rada w trybie uchwały na wniosek Burmistrza.
2. Odwołania Skarbnika Miasta lub sekretarza Miasta dokonuje Rada w trybie uchwały na pisemny wniosek złożony przez Burmistrza.
3. Rozpatrzenie wniosku o odwołanie osób wymienionych w ust. 1 i 2 następuje na następnej sesji po złożeniu wniosku oraz zapoznaniu się z argumentacją osoby odwoływanej.
4. Kierowników jednostek organizacyjnych miasta zatrudnia i zwalnia Zarząd Miasta.
1. Zarząd Miasta wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Miejskiego.
2. Organizację Urzędu Miejskiego i zasady działania określa regulamin, który jest przyjmowany uchwałą Rady na wniosek Zarządu Miasta.
Regulaminy: Rady Miasta, Zarządu Miasta i Komisji rewizyjnej przyjmowane są uchwałami Rady i stanowią integralną część statutu, jako jej załączniki.
Rozdział IV Gospodarka mieniem gminnym i finansami miasta - Statut Miasta Podkowa Leśna § 24 - § 26
Miasto samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu z uwzględnieniem okresowych programów rozwoju miasta.
1. Procedurę opracowania i uchwalania budżetu miasta określa odrębna uchwała Rady.
2. Gospodarka finansowa miasta jest jawna.
3. Projekt budżetu oraz uchwalony budżet są udostępniane do wglądu publicznego.
4. Okresowo zarząd przedstawia Radzie pisemne sprawozdania z działalności oraz przedkłada sprawozdanie z realizacji budżetu.
Zasady obrotu nieruchomościami stanowiącymi mienie komunalne przygotowuje Zarząd Miasta i przedkłada radzie do zatwierdzenia w trybie uchwały.
Rozdział V Przepisy gminne - Statut Miasta Podkowa Leśna § 27
1. Przepisy gminne winny być:
a) rozplakatowane w miejscach publicznych, w szczególności na tablicach ogłoszeniowych Urzędu Miejskiego oraz w budynku Urzędu,
b) zamieszczane w prasie lokalnej.
2. przepisy gminne ogłasza się w dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego zgodnie z trybem przewidzianym dla aktów prawa miejscowego.
§ 27a.*/
Ustala się następujące zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich:
1) dokumenty wynikające z wykonywania zadań publicznych, w tym protokóły posiedzeń Rady Miasta, komisji Rady Miasta oraz Zarządu Miasta dostępne są do wglądu mieszkańców w Urzędzie Miasta w godzinach pracy urzędu niezwłocznie po ich zatwierdzeniu,
2) o terminie, miejscu i porządku obrad komisji Rady Miasta informuje się mieszkańców najpóźniej na trzy dni przed terminem posiedzenia w sposób zwyczajowo przyjęty. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć mieszkańcy, mogą zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.
3) udostępnianie dokumentów odbywa się z zastrzeżeniem przepisów
o ochronie danych osobowych.
*/ uchwała nr 183/XXXII/2001 z dnia 23.08.2001 r.
Rozdział VI Pracownicy samorządowi - Statut Miasta Podkowa Leśna § 28 - § 29
1. Burmistrz i jego zastępca są pracownikami Urzędu Miejskiego na podstawie wyboru w drodze uchwały Rady.
2. Burmistrz wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu Miejskiego oraz kierowników jednostek organizacyjnych miasta – z zastrzeżeniem § 21 ust. 1
3. Burmistrz może powierzyć Sekretarzowi Miasta prowadzenie w swoim imieniu spraw miasta w zakresie ustalonym przez Zarząd Miasta.
Pracownikami Urzędu Miejskiego zatrudnionymi w drodze powołania są Skarbnik Miasta – Główny Księgowy Budżetu i Sekretarz Miasta. Stosunek pracy z tymi pracownikami nawiązuje Burmistrz.
Rozdział VII Jednostki organizacyjne miasta - Statut Miasta Podkowa Leśna § 30 */
1. Jednostki organizacyjne miasta zostały utworzone w celu wykonywania zadań miasta.
2. Jednostkami, o których mowa w ust. 1 są:
a) Miejski Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół
b) Samorządowa Szkoła Podstawowa
c) Miejskie Przedszkole
d) Ośrodek Kultury
e) Miejska Biblioteka Publiczna
f) Ośrodek Pomocy Społecznej
g) Gimnazjum Samorządowe”.
*/ uchwała Nr 42/IX/99 z dnia 23.04.1999 r.
Rozdział VIII Postanowienia końcowe - Statut Miasta Podkowa Leśna § 31
Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia statutu lub jego zmiany następuje w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów oraz poprzedzone jest debatą na jawnej sesji podejmującej uchwałę.
Regulamin Rady Miasta Podkowa Leśna - Statut Miasta Podkowa Leśna - załącznik nr 3
Regulamin określa organizację wewnętrzną, tryb pracy Rady Miasta, zwaną dalej „Radą” i jej organów wewnętrznych – Komisji.
1. Organem stanowiącymi kontrolnym w mieście jest Rad , która rozstrzyga we wszystkich sprawach pozostających w zakresie działania miasta, chyba, że ustawy stanowią inaczej.
2. Rada składa się z 15 radnych wybranych przez mieszkańców gminy zgodnie z ustawą – ordynacja wyborcza do rad gmin.
3. Liczba radnych, o których mowa w ust. 2 stanowi ustawowy skład Rady.
Na pierwszej sesji radni składają ślubowanie następującej treści:
„Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności Gminy Naszego Miasta, działać zawsze zgodnie z prawem oraz interesami jej mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonania zadań Gminy”.
Radny obowiązany jest brać udział w pracach Rady, jej organów oraz instytucji samorządowych, w skład których został wybrany lub desygnowany.
ROZDZIAŁ II
Sesje Rady
1. Rada obraduje na sesjach i podejmuje uchwały we wszystkich sprawach należących do jej kompetencji, określonych w ustawie o samorządzie gminnym i innych ustawach.
2. Rada obraduje nie rzadziej niż raz na kwartał.
3. Sesja zwołuje przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący z własnej inicjatywy lub na wniosek ¼ składu Rady, bądź na wniosek Zarządu.
4. Sesję nadzwyczajną może zwołać Sejmik Województwa Mazowieckiego , bądź jego prezydium.
5. Sesji lub jej części nadaje się uroczysty charakter w przypadkach szczególnych, jak: wręczenia odznaczeń, wyróżnień lub tytułów honorowego obywatelstwa miasta.
Rada zapewnia mieszkańcom stałą, aktualną i ogólnie dostępną informację o podejmowanych uchwałach, przepisach, planowanych i realizowanych inwestycjach, zawieranych umowach, porozumieniach i związkach z innymi gminami, uczestnictwie w stowarzyszeniach i organizacjach samorządowych.
1. O terminie, miejscu i proponowanym porządku sesji powiadamia się radnych najpóźniej na siedem dni przed terminem obrad.
2. O sesji zwołanej z inicjatywy radnych lub Zarządu Miasta powiadamia się najpóźniej na 3 dni przed terminem obrad.
3. Powiadomienie o sesji poświęconej programom gospodarczym, uchwalaniu budżetu lub rozpatrywaniu sprawozdania z wykonania budżetu nastąpić powinno nie później niż 14 dni przed sesją.
Do zawiadomienia o posiedzeniu załącza się porządek obrad oraz inne niezbędne materiały.
1. Sesje Rady są jawne. Zawiadomienie o miejscu, terminie i tematyce obrad podaje się do wiadomości mieszkańców nie później niż 3 dni przed sesją w sposób zwyczajowo przyjęty.
2. Jawność sesji oznacza, że w obradach mogą uczestniczyć mieszkańcy miasta.
1. W sesji uczestniczą z prawem zabierania głosu członkowie Zarządu Miasta, Sekretarz i Skarbnik Gminy oraz mieszkańcy.
2. Na sesję zapraszani są przedstawiciele jednostek organizacyjnych miasta, którzy mają głos doradczy e przypadkach rozważania kwestii związanych z działalnością tych jednostek.
3. Osoby wymienione w ust. 2 i 3 mogą za zgoda Przewodniczącego Rady referować sprawę i udzielać wyjaśnień.
1. Jeśli przedmiotem obrad mają być sprawy objęte tajemnicą państwową lub służbową, jawność sesji lub jej część zostaje wyłączona.
2. Poza przypadkiem określonym w ust. 1 na wniosek co najmniej ¼ liczby radnych obecnych na sesji Rada może postanowić, że ze względu na charakter omawianych spraw cała sesja lub obrady nad określonymi punktami porządku dziennego odbędą się przy drzwiach zamkniętych.
Do podejmowania uchwał wymagana jest obecność co najmniej połowy składu Rady (quorum), chyba, ze ustawa stanowi inaczej.
Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu, jednakże Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym terminie na kolejnym posiedzeniu.
1. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie sesji, której porządek przewiduje podejmowanie uchwał, Przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie można uzyskać quorum, wyznacza nowy termin posiedzenia tej sesji; uchwały podjęte do tego momentu zachowują swą moc prawną.
2. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady, odnotowuje się w protokóle.
Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący.
1. Otwarcie sesji następuje poprzez wypowiedzenie przez Przewodniczącego formuły: „Otwieram … sesje Rady Miasta Podkowa Leśna”.
2. Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza quorum na podstawie listy obecności radnych.
3. Prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłaszanych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz wykonywanie czynności o podobnym charakterze wykonuje pracownik obsługi Rady. W przypadkach koniecznych Przewodniczący może powołać innego sekretarza obrad i powierzyć mu wykonywanie powyższych czynności.
1. Po stwierdzeniu quorum na sesji Przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad.
2. Porządek obrad powinien przewidywać przyjęcie przez Radę protokółu z poprzedniej sesji, problemy merytoryczne wymagające rozstrzygnięcia (w tym także w formie uchwał), interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
3. Z wnioskiem o uzupełnienie, skreślenie punktu, bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić radny, Przewodniczący komisji lub Przewodniczący Zarządu.
4. Wnioski o zmianę porządku obrad zgodnie z ust. 1 przyjmowane są przez Radę zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
5. Propozycje zmiany porządku obrad sesji mogą być zgłaszane tylko w punkcie „Przyjmowanie porządku obrad”.
6. Po wykonaniu czynności, o których mowa w ust. 1 i 2 Rada uchwala porządek obrad sesji z zastrzeżeniem § 19.
1. Radni składają zapytania i wolne wnioski w istotnych sprawach miasta, formułując je jasno i zwięźle.
2. W miarę możliwości, zwłaszcza w zależności od charakteru spraw będących przedmiotem zapytań i wolnych wniosków, Przewodniczący Zarządu lub wyznaczone przez niego osoby udzielają na nie odpowiedzi i wyjaśnień podczas najbliższej sesji.
3. W przypadkach szczególnych udzielenie wyjaśnień Rada może powierzyć Komisji Rewizyjnej.
Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów, w uzasadnionych przypadkach – jeżeli nie sprzeciwia się temu Rada – może zmienić kolejność poszczególnych punktów porządku obrad.
1. Przewodniczący udziela głosu radnym według kolejności zgłoszeń, a następnie uczestnikom sesji.
2. Przewodniczący Komisji właściwej dla przedmiotu obrad i Przewodniczący Zarządu mają prawo głosu poza kolejnością.
3. Przewodniczący może przyjąć wystąpienie radnego nie zgłoszone na sesji do protokółu, informując o tym Radę.
4. W trakcie sesji Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością w sprawach o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być wnioski dotyczące:
a) przerwania, odroczenia lub zamknięcia obrad,
b) uchwalenia tajności obrad,
c) zamknięcia listy mówców
d) odroczenia lub zamknięcia dyskusji,
e) głosowania bez dyskusji,
f) przyjęcia do porządku dziennego,
g) żądania przedstawienia opinii prawnika,
h) odesłania wniosku lub dokumentu do Komisji Rady,
i) zmiany porządku obrad,
j) zmiany w sposobie prowadzenia dyskusji i przeprowadzenia głosowania,
k) stwierdzenia quorum poprzez sprawdzenie listy obecności.
5. Rada rozstrzyga o wniosku formalnym po wysłuchaniu wnioskodawcy i ewentualnie jednego głosu przeciw.
1. W celu przedstawienia projektu uchwały Przewodniczący udziela głosu referentowi tego projektu.
2. Przewodniczący może udzielić następnie głosu przedstawicielom Zarządu i/lub Komisji właściwej dla danej sprawy.
3. Wnioski dotyczące istotnej zmiany treści projektu uchwały radny zgłasza Przewodniczącemu obrad na piśmie.
4. Po zakończeniu dyskusji Rada przystępuje do głosowania.
1. Przewodniczący obrad może czynić umotywowane uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpienia, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach -–przywołać mówcę do porządku.
2. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego lub uczestnika sesji w sposób oczywisty zakłócają obrady, uchybiają powadze sesji, bądź naruszają godność osobistą, Przewodniczący może odebrać głos.
3. Radny lub członek Zarządu pozbawiony głosu może odwołać się do Rady. Odebranie głosu i odwołanie się do Rady powinny być odnotowane w protokóle.
4. Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali osobom spoza Rady zakłócającym porządek obrad, naruszającym powagę sesji, bądź dobra osobiste osób oraz znieważających instytucje.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę: „Zamykam … sesję Rady Miasta Podkowa Leśna”.
1. Z każdej sesji Rady sporządza się protokół obrad, w którym w szczególności odnotowuje się podjęte rozstrzygnięcia.
2. Protokół sesji Rady powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg, a w szczególności zawierać:
a) numer, datę i miejsce sesji, godzinę rozpoczęcia i zakończenia obrad, numery podjętych uchwał, a także imię i nazwisko przewodniczącego sesji oraz protokólanta,
b) stwierdzenie quorum,
c) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyny nieobecności,
d) odnotowanie przyjęcia protokółu z poprzedniej sesji,
e) uchwalony porządek sesji,
f) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty wniosków, a ponadto odnotowanie faktów zgłaszania pisemnych wystąpień,
g) przebieg głosowania z wyszczególnieniem jego wyników,
h) podpis przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.
3. Do protokółu dołącza się:
a) listę obecności radnych,
b) listę zaproszonych gości,
c) teksty podjętych przez Radę uchwał,
d) oświadczenia oraz inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego,
e) złożone na piśmie usprawiedliwienia osób nieobecnych.
4. Protokóły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.
5. Przewodniczący określa sposób i zakres informowania mieszkańców o przebiegu sesji lub jej części przy drzwiach zamkniętych.
1. Odpis protokółu dostarcza się Zarządowi najpóźniej w ciągu 14 dni od daty zakończenia sesji.
2. Protokół sesji wykłada się do publicznego wglądu w siedzibie Rady.
3. W trakcie obrad lub na najbliższej sesji, nie później niż do chwili przyjęcia protokółu, radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia protokółu. O ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący po wysłuchaniu w miarę potrzeby protokólanta.
4. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 3 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może odwołać się do Rady.
1. Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej składu w głosowaniu tajnym, chyba że ustawa lub statut stanowi inaczej.
2. Na wniosek poparty co najmniej ¼ liczby ustawowego składu Rady Przewodniczący zarządza głosowanie tajne bądź imienne w każdej sprawie, z wyjątkiem spraw proceduralnych.
1. Z inicjatywą podjęcia uchwały przez Radę (inicjatywa uchwałodawczą) mogą występować Komisje Rady, Radni i Zarząd.
2. Projekt uchwały przed jej rozpatrzeniem przez Radę powinien być przedstawiony właściwym Komisjom w celu uzyskania uprzednio jej opinii, chyba, że Rada postanowi inaczej.
3. Projekty uchwał powinny zawierać uzasadnienie oraz być parafowane przez radcę prawnego, a w przypadku przewidywania zobowiązań finansowych dla miasta – przez Skarbnika Gminy.
1) dokumenty wynikające z wykonywania zadań publicznych, w tym protokóły posiedzeń Rady Miasta, komisji Rady Miasta oraz Zarządu Miasta dostępne są do wglądu mieszkańców w Urzędzie Miasta w godzinach pracy urzędu niezwłocznie po ich zatwierdzeniu,
2) o terminie, miejscu i porządku obrad komisji Rady Miasta informuje się mieszkańców najpóźniej na trzy dni przed terminem posiedzenia w sposób zwyczajowo przyjęty. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć mieszkańcy, mogą zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.
3) udostępnianie dokumentów odbywa się z zastrzeżeniem przepisów
o ochronie danych osobowych.*/
*/ zmiana – uchwała Nr 183/XXXII/2001 z dnia 23 sierpnia 2001 r. Dz. Urz. Woj. Maz. Nr 194 poz. 3318
1. Przewodniczący obrad przeprowadza głosowanie jawne i ogłasza jego wyniki.
2. Do przeliczenia głosów Przewodniczący obrad może wyznaczyć radnych.
3. Głosowanie jawne odbywa się poprzez podniesienie ręki.
1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady Miasta Podkowa Leśna, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania. Głosowanie przeprowadza Komisja Skrutacyjna, która wybiera spośród swoich członków Przewodniczącego Komisji.
2. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania.
3. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
4. Po przeliczeniu głosów przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół z wynikami głosowania.
5. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania przechowuje się w Urzędzie Miejskim w Podkowie Leśnej wraz z protokółem z obrad.
1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości, co do intencji wnioskodawcy.
2. Jeżeli w jednej sprawie zostało zgłoszonych kilka wniosków, w pierwszej kolejności pod głosowanie poddaje się wniosek najdalej idący, to jest taki, którego przyjęcie wyklucza potrzebę głosowania nad pozostałymi.
3. W innych przypadkach głosowanie przeprowadza się na każdy wniosek oddzielnie, w kolejności ich zgłoszenia.
Zwykła większość głosów jest to większość ważnie oddanych głosów „za” z wyłączeniem głosów „wstrzymujących się”.
Bezwzględna większość głosów jest to liczba głosów „za” większa od sumy głosów ważnie oddanych („przeciw” i „wstrzymujących się”). Przy parzystej liczbie głosów stosuje się regułę „50% + 1 głos”. Przy nieparzystej – jest to pierwsza liczba naturalnie przewyższająca połową ważnie oddanych głosów.
1. Uchwałom Rady Miasta nadaje się formę odrębnych dokumentów z wyjątkiem uchwał proceduralnych, które odnotowuje się w protokóle sesji.
2. Uchwały stanowiące odrębne dokumenty numeruje się uwzględniając numer sesji, numer kolejny uchwały, datę podjęcia uchwały.
3. Uchwały, o których mowa w ust. 2 podpisuje Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący.
1) Uchwały Rady stanowiące przepisy gminne ogłasza się poprzez:
a) zamieszczenie w Dzienniku Urzędowym woj. Warszawskiego, o ile przepisy szczególne tak stanowią,
b) rozplakatowanie w miejscach publicznych, w szczególności na tablicy ogłoszeń przed Urzędem Miejskim oraz w budynku Urzędu,
c) zamieszczanie w prasie lokalnej.
2) Uchwały Rady przekazywane są przewodniczącemu Zarządu w terminie 3 dni po zamknięciu posiedzenia.
1. Podczas sesji mogą być zgłaszane wnioski formalne.
2. Zdanie odrębne do uchwały zgłoszone przez radnego wymaga formy pisemnej i uzasadnienia.
1. Rada może odbywać wspólne sesje z inną Radą, w szczególności sąsiedniego miasta (gminy). Wspólna sesja jest zwoływana przede wszystkim dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia spraw wspólnych dla danych terenów.
2. Wspólną sesję organizują Przewodniczący zainteresowanych Rad, a w jej przygotowaniu uczestniczą Komisje Rad i radni. Zawiadomienie o sesji podpisują Przewodniczący Rad.
3. Wspólna sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych każdej Rady. Uchwały na wspólnej sesji podejmuje się w odrębnym głosowaniu każdej Rady. Uchwały oraz protokół z obrad podpisują Przewodniczący zainteresowanych Rad (Przewodniczący obrad).
4. Do wspólnej sesji mają zastosowanie ogólne terminy i tryb przygotowania, zwoływania i przebiegu sesji.
ROZDZIAŁ III
Przewodniczący Rady
1. Pracami Rady kieruje Przewodniczący przy pomocy wiceprzewodniczącego.
2. Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego dokonuje na pierwszej sesji Rada w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
3. Odwołanie z wyżej wymienionych funkcji następuje w tym samym trybie jak powołanie na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu Rady.
4. W przypadku każdej nieobecności Przewodniczącego, jego obowiązki przejmuje Wiceprzewodniczący zawieszając na ten okres swoją działalność w Komisji.
5. W przypadku odwołania z funkcji lub wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego przed upływem kadencji Rada dokonuje wyboru na wakujące stanowisko na swej najbliższej sesji.
1. Przewodniczący Rady:
a) zwołuje sesje Rady,
b) przewodniczy obradom
c) nadzoruje obsługę kancelaryjną posiedzeń Rady,
d) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał oraz podpisuje uchwały rady.
2. Ponadto Przewodniczący Rady:
a) reprezentuje Radę na zewnątrz,
b) koordynuje prace Komisji,
c) nadzoruje w imieniu Rady wykonanie uchwał.
ROZDZIAŁ IV
Komisja Rady Miasta
1. Do pomocy w wykonywaniu zadań Rada powołuje stałe lub doraźne Komisje.
2. Komisja doraźna ulega rozwiązaniu po wykonaniu zadania, dla którego została powołana lub w terminie określonym w uchwale o jej utworzeniu.
3. Radny może uczestniczyć w pracach nie więcej niż dwóch Komisji lub w Zarządzie Miasta i jednej Komisji, z wyłączeniem Przewodniczącego Rady i Przewodniczącego Zarządu Miasta.
4. Członkami komisji mogą być osoby spoza Rady w liczbie nieprzekraczającej połowy składu Komisji z zastrzeżeniem ust. 5.
5. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą wyłącznie radni.
6. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być: Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady, ani radni wchodzący w skład Zarządu Miasta.
7. Osoba spoza Rady Miasta może zostać powołana w skład tylko jednej Komisji rady.
8. Przewodniczącego Komisji wybiera Rada Miasta spośród radnych. Zastępcę Przewodniczącego Komisji wybierają członkowie Komisji.
9. Rada Miasta wybiera członków Komisji Na wniosek Przewodniczącego Komisji.*
*/ zmiana – uchwała nr 12/III/98 z dnia 27.11.1998 r. (Dz. Urz. WW z 1998 r. Nr 74 poz. 414)
Komisje podlegają wyłącznie Radzie, a ich oceny, wnioski i uchwały mają wyłącznie charakter opiniodawczy.
1. Stałymi Komisjami Rady Miasta są:
– Komisja Rewizyjna
– Komisja zajmująca się sprawami finansowo-gospodarczymi,
– Komisja zajmująca się sprawami ekologii, ładu przestrzennego i gospodarki przestrzennej,
– Komisja zajmująca się sprawami społecznymi i kulturalnymi,
– Komisja zajmująca się sprawami ładu, bezpieczeństwa i porządku publicznego.
2. Nazwy poszczególnych komisji ustala każdorazowo Rada.
1. Przedmiotem działania poszczególnych Komisji stałych ustala Rada.
2. Szczegółowy zakres działania Komisji określają ich regulaminy ustalone przez Komisję i przedłożone Radzie do zatwierdzenia.
3. Komisje przedstawiają Radzie plany pracy, które podlegają zatwierdzeniu przez Radę oraz sprawozdania z działalności.
1. Komisje są zobowiązane do współpracy w sprawach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.
2. Realizacja postanowienia zawartego w ust. 1 następuje poprzez:
a) wspólne posiedzenia Komisji,
b) udostępnienie własnych opracowań i analiz,
c) powoływanie zespołów do rozwiązywania określonych problemów.
1. Komisje działają na posiedzeniu oraz poprzez swoich członków badających na miejscu poszczególne sprawy.
2. Przedkładane przez Zarząd Miasta sprawy do opiniowania przez Komisje powinny być zaopatrzone w propozycję stanowiska Zarządu Miasta.
1. Na posiedzeniach Komisji mogą być obecni oprócz członków Komisji również inni radni oraz członkowie Zarządu nie będący radnymi.
2. Komisja lub jej Przewodniczący mogą zaprosić na posiedzenie inne osoby, których wysłuchania lub obecność jest uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.
3. Komisja nie może odmówić wysłuchania określonej osoby, jeżeli z wnioskiem o takie wysłuchanie wystąpił przewodniczący Rady.
1. Przewodniczący Komisji kieruje pracami Komisji, a w szczególności ustala terminy i porządek dzienny posiedzeń, wyznacza sprawozdawców do poszczególnych spraw na posiedzenia Komisji, zwołuje posiedzenia Komisji i kieruje jej obradami.
2. Z upoważnienia przewodniczącego Komisji może go zastąpić Wiceprzewodniczący.
3. Przewodniczący Komisji obowiązany jest zwołać posiedzenie Komisji na żądanie co najmniej ¼ liczby członków Komisji.
4. O terminie i porządku dziennym posiedzenia Komisji zawiadamia się członków Komisji, Przewodniczącego Rady Miasta, Zarząd Miasta i inne zainteresowane osoby.
5. Posiedzenie Komisji może również zwołać lub złożyć wniosek, o którym mowa w ust. 3, Przewodniczący Rady Miasta.
1. Uchwały Komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków Komisji.
2. Wnioski odrzucone przez Komisję umieszcza się na żądanie wnioskodawcy w sprawozdaniu Komisji, jako wnioski mniejszości. Dotyczy to w szczególności wniosków w sprawach rozpatrywanych projektów uchwał Rady.
3. Stanowisko Komisji przedstawia na posiedzeniu Rady Przewodniczący Komisji lub upoważniony przez niego sprawozdawca.
4. Uchwały Komisji przekazuje się Przewodniczącemu Rady, który niezwłocznie przedstawia je Zarządowi Miasta oraz innym zainteresowanym podmiotom.
5. Zarząd informuje Komisję na piśmie o wykorzystaniu lub odrzuceniu opinii, zaleceń i wniosków Komisji (załączając uzasadnienie odrzucenia).
ROZDZIAŁ V
Radni
Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami i ich organizacjami, przyjmuje zgłaszane postulaty i przedstawia je organom miasta do rozpatrzenia.
1. Radny w szczególności ma prawo do składania interpelacji do Zarządu i zapytań do kierowników jednostek organizacyjnych Miasta i Urzędu Miejskiego.
2. Interpelacje składa się w sprawach o istotnym znaczeniu dla Gminy i jej mieszkańców, w szczególności, gdy rozstrzygnięcie bądź wyjaśnienie tych spraw może wymagać zebrania informacji lub zasięgnięcia opinii ekspertów.
3. Interpelacje składa się na ręce Przewodniczącego Rady na piśmie.
4. Zapytania można złożyć również ustnie w toku posiedzenia Rady.
5. Interpelacja powinna krótko przedstawiać stan faktyczny oraz zawierać wynikające zeń pytania skierowane zgodnie z właściwością interpelowanego.
6. Zapytanie powinno być sformułowane zwięźle, w sposób jasny, tak, aby odpowiedź na nie mogła sprowadzić się do krótkiej informacji o faktach.
7. Przewodniczący Rady może zwrócić radnemu interpelację lub pisemne zapytanie, jeżeli nie 9odpowiadają one warunkom określonym w ust. 5 i 6.
1. Przewodniczący Rady przekazuje interpelacje niezwłocznie interpelowanym i w ich przedmiocie informuje krótko Radę na najbliższym posiedzeniu.
2. Interpelowany składa odpowiedź pisemną w dwóch egzemplarzach na ręce Przewodniczącego nie później niż w ciągu 14 dni od otrzymania interpelacji lub – za zgodą Przewodniczącego – ustną na posiedzeniu Rady. Na żądanie interpelującego odpowiedź ustna powinna być następnie potwierdzona pisemnie.
3. Przewodniczący rozstrzyga, które ze zgłoszonych przez radnych interpelacji i pisemnych zapytań włączone zostaną do porządku dzienneg9o określonego posiedzenia Rady.
1. Rozpatrzenie przez Radę sprawy interpelacji obejmować może:
a) odczytanie interpelacji i odpowiedzi na nią, chyba, że radny, któremu udzielono pisemnej odpowiedzi wyrazi zgodę na nieodczytanie,
b) dodatkowe pytania interpelującego i wyjaśnienia interpelowanego,
c) dyskusję,
d) uznanie przez Radę odpowiedzi za wystarczającą lub wezwanie interpelowanego do jej uzupełnienia.
2. Rozpatrzenie przez Radę zapytania obejmuje:
a) odczytanie zapytania złożonego na piśmie lub postawienie pytania ustnie,
b) udzielenie ustnej odpowiedzi przez zapytanego.
3. Nad zapytaniem i udzieloną nań odpowiedzią nie przeprowadza się dyskusji.
1. Radni mogą tworzyć kluby oparte na zasadzie politycznej lub środowiskowej.
2. Klub tworzy co najmniej czterech radnych.
3. Radny może należeć do jednego klubu.
4. Fakt utworzenia klubu zgłasza się Przewodniczącemu Rady w terminie 5 dni od dnia zebrania założycielskiego i wyboru Przewodniczącego klubu.
5. W zgłoszeniu podaje się skład osobowy klubu i zasadę, na jakiej został utworzony.
6. Klub przekazuje bezzwłocznie Przewodniczącemu Rady informację o każdej zmianie składu osobowego klubu w toku kadencji.
Radni – członkowie Sejmiku Samorządowego – zobowiązani są do przekazywania informacji o pracach Sejmiku w trakcie sesji, o ile to jest przewidziane w porządku obrad lub w prasie lokalnej.
Regulamin Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Podkowa Leśna - Statut Miasta Podkowa Leśna - załącznik nr 4
Regulamin Zarządu Miasta Podkowa Leśna - Statut Miasta Podkowa Leśna - załącznik nr 5
Organem wykonawczym miasta Podkowa Leśna jest Zarząd Miasta Podkowa Leśna, zwany dalej Zarządem.
W skład Zarządu Miasta wchodzą:
1. Burmistrz Miasta Podkowa Leśna jako Przewodniczący Zarządu,
2. Zastępca Burmistrza Miasta,
3. Członkowie Zarządu w liczbie nie większej niż czterech, wybrani przez Radę.
Zarząd realizuje:
a) uchwały Rady Miasta
b) zadania wynikające ze Statutu Miasta
c) zadania wynikające z uregulowań ustawowych,
d) zadania powierzone na podstawie porozumień zawartych z organami administracji rządowej.
Do zadań Zarządu należy w szczególności:
1. przygotowywanie projektów uchwał Rady miasta,
2. określanie sposobu wykonywania uchwał,
3. gospodarowanie mieniem komunalnym,
4. opracowywanie i przedstawianie Radzie Miasta projektu budżetu oraz sprawozdań z jego wykonania,
5. wykonywanie budżetu,
6. zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych gminy,
7. wykonywanie zadań zleconych i powierzonych przez administrację rządową,
8. przedkładanie Radzie Miasta okresowych informacji o działalności finansowej i inwestycyjnej,
9. zaciąganie w roku budżetowym krótkoterminowych pożyczek do wysokości ustalonej przez Radę Miasta w drodze uchwały,
10. zaciąganie zobowiązań do wysokości sumy określonej w uchwale Rady Miasta,
11. rozstrzyganie o wystąpieniu na drogę sądową w sprawach dotyczących gospodarowania mieniem komunalnym,
12. powoływanie komisji przetargowej dokonującej wyboru oferty w postępowaniu zgodnym z ustawą o zamówieniach publicznych,
13. określanie zakresu spraw, których wykonanie w jego imieniu Burmistrz może powierzyć Sekretarzowi Gminy,
14. zatwierdzenie czynności Burmistrza podejmowanych w przypadkach związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego,
15. opracowanie projektu Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego i projektów jego zmian.
ROZDZIAŁ II
Tryb pracy Zarządu Miasta Podkowa Leśna
1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Burmistrza Miasta lub Zastępcę burmistrza Miasta, nie rzadziej niż dwa razy w miesiącu,
2. Posiedzeniom Zarządu przewodniczy Burmistrz lub Zastępca Burmistrza,
3. W czasie nieobecności Burmistrza lub Zastępcy Burmistrza posiedzeniom zarządu przewodniczy członek Zarządu
1. W posiedzeniach zarządu uczestniczą: Sekretarz Gminy i Główny Księgowy – skarbnik Budżetu – bez prawa głosowania.
2. W posiedzeniach mogą uczestniczyć również na wniosek Zarządu kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, pracownicy urzędu Miejskiego oraz inne zaproszone osoby.
1. Rozstrzygnięcia Zarządu zapadają w formie: uchwał, decyzji, postanowień i zarządzeń – zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.
2. Uchwały, decyzje, postanowienia i zarządzenia Zarządu są odrębnymi dokumentami, z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które zostają wpisane tylko do protokołu.
1. W sprawach nie cierpiących zwłoki Zarząd wydaje przepisy porządkowe w formie zarządzenia,
2. Zarząd może wydać w formie zarządzenia przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla zachowania życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku i spokoju oraz bezpieczeństwa publicznego – podlegają one zatwierdzeniu przez Radę Miasta.
Wszystkie posiedzenia Zarządu są protokółowane. Protokół jest odczytywany i przyjmowany na następnym posiedzeniu w formie podpisania przez członków Zarządu.
Sekretarz Gminy prowadzi rejestr uchwał, decyzji, postanowień i zarządzeń oraz zapewnia prawidłową organizację posiedzeń Zarządu Miasta.
ROZDZIAŁ III
Członkostwo w Zarządzie Miasta
Do obowiązków członka Zarządu Miasta należy:
1. Czynny udział w posiedzeniach Zarządu,
2. Realizowanie zadań powierzonych przez Zarząd,
3. Składanie oświadczeń woli w imieniu miasta Podkowa Leśna.
ROZDZIAŁ IV
Zasady podpisywania dokumentów przez
Zarząd Miasta
Zarząd może udzielić Burmistrzowi upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczenia woli w sprawach związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.
Oświadczenie woli w imieniu miasta Podkowa Leśna w zakresie mienia komunalnego składa dwóch członków Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd (pełnomocnik).
Czynność prawna powodująca powstanie zobowiązania pieniężnego wymaga dla swej skuteczności kontrasygnaty skarbnika Gminy – Głównego Księgowego Budżetu. W przypadku odmowy konrasygnaty zobowiązania skarbnik Gminy (Główny Księgowy Budżetu) dokonuje jej jednak na pisemne polecenie zwierzchnika, powiadamiając o tym Radę Miasta oraz Regionalną Izbę Obrachunkową.
Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa, udzielonego przez Zarząd. Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa potrzebna jest zgoda Zarządu.
Historia zmian >>
Historia zmian >>
Brak zmian dla tego postu.