VI sesja dnia 29 marca 2007 roku

Uchwała nr VI/2007 Projekt nr 1

w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Miasta Podkowy Leśnej z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego – na rok 2007”

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) i art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96 poz. 873 z późn. zm.), Rada Miasta uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się „Program współpracy Miasta Podkowy Leśnej z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego – na rok 2007”, w brzmieniu załącznika do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta.

§ 3

Uchwała podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

Załącznik do uchwały Nr ……./…./2007
z dnia……..2007
Rady Miasta Podkowy Leśnej

Program współpracy Miasta Podkowy Leśnej z organizacjami
i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego – na rok 2007.

Jednym z długookresowych celów strategicznych Miasta Podkowy Leśnej jest zapewnienie wszechstronnego rozwoju społeczno-kulturalnego mieszkańców, rozumianego jako umacnianie lokalnego społeczeństwa obywatelskiego i pomocniczej roli samorządu wobec działań społecznych, wzmacnianie demokracji lokalnej w modelu partycypacyjnym, budowanie zaangażowania i integracji społecznej, wytworzenie poczucia tożsamości i tradycji miejsca, wykształcenie sprawnego systemu komunikacji społecznej, umacnianie więzi sąsiedzkich, życia towarzyskiego i kulturalnego, a także zapewnienie wysokiej jakości usług
z zakresu edukacji podstawowej i ponadpodstawowej, kształcenia ustawicznego dorosłych, wychowania dzieci i młodzieży, usług kulturalnych, sportowo-rekreacyjnych, zdrowotno-opiekuńczych.

Rozdział 1

Cele programu

Celem wprowadzenia Programu współpracy Miasta Podkowy Leśnej z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2007 jest:
1. tworzenie warunków do zwiększania aktywności społecznej mieszkańców Podkowy Leśnej, ich udziału w tworzeniu wizerunku miasta i rozwiązywaniu lokalnych problemów;
2. realizacja Strategii Rozwoju Miasta Ogrodu Podkowy Leśnej.

Rozdział 2

Przedmiot współpracy

Przedmiotem współpracy władz Miasta Podkowy Leśnej z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego jest:
1. realizacja zadań gminy określonych w obowiązujących przepisach,
2. podwyższanie efektywności działań (usług) kierowanych do mieszkańców miasta,
3. rozwiązywanie ważnych problemów związanych z zarządzaniem miastem, w tym problemów społecznych, m.in. poprzez określanie potrzeb mieszkańców i sposobu ich zaspakajania.
4. wspólna promocja miasta i organizacji społecznych działających na jego terenie.
Rozdział 3

Podmioty programu współpracy

Program współpracy dotyczy organizacji pozarządowych i ich kół terenowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie, zwanych dalej organizacjami, prowadzących swoją działalność na terenie Miasta Podkowy Leśnej na rzecz jego mieszkańców (bez względu na ich siedzibę).

Rozdział 4

Formy współpracy

1. wzajemne informowanie się o możliwości pozyskania zewnętrznych środków
na działalność własną oraz wspólną organizacji i miasta, w tym również ze środków zagranicznych lub w zakresie współpracy międzynarodowej, oraz współpraca
w pozyskaniu środków ze źródeł innych niż budżet miasta.
2. wzajemna promocja organizacji społecznych oraz miasta.
3. użyczanie oraz wynajmowanie lokali i budynków na działalność statutową podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego na terenie Podkowy Leśnej.
4. wzajemne konsultacje w sprawach ważnych dla miasta i mieszkańców w tym powoływanie mieszanych zespołów konsultacyjno-doradczych złożonych
z przedstawicieli organizacji i miasta.
5. realizacja wspólnych przedsięwzięć z organizacjami, w ramach których miasto
i organizacje dzielą się zadaniami.
6. zlecanie realizacji zadań publicznych w drodze konkursu ofert, poprzez powierzanie lub wspieranie zadań wraz z udzielaniem dotacji, zgodnie z ustawą i przepisami wykonawczymi.
7. udzielanie rekomendacji organizacjom współpracującym z miastem, które ubiegają się o dofinansowanie z innych źródeł.
8. informowanie o szkoleniach, konferencjach dotyczących organizacji pozarządowych.
9. umożliwienie prezentacji organizacji pozarządowych na stronie internetowej miasta
i tablicy ogłoszeniowej w urzędzie.

Rozdział 5

Stała forma konsultacji i monitorowania współpracy

1. ze strony urzędu Burmistrz Miasta powołał pracownika koordynującego współpracę z organizacjami pozarządowymi.
2. Burmistrz Miasta powołał stały zespół konsultacyjno-doradczy ds. współpracy
z organizacjami pozarządowymi, pod nazwą Forum Podkowiańskich Organizacji Pozarządowych. W skład zespołu wchodzi po jednej osobie z każdej
z zarejestrowanych organizacji pozarządowych działających na terenie miasta.
Na posiedzenia zespołu są zapraszani radni oraz przedstawiciele aktywnych, ale nie zarejestrowanych formalnie inicjatyw społecznych. Celem działania Forum Podkowiańskich Organizacji Pozarządowych jest monitorowanie realizacji rocznego programu współpracy, w tym formułowanie bieżących ocen i wniosków dotyczących współpracy miasta i organizacji pozarządowych. Zespół spotyka się nie rzadziej niż dwa razy w roku.

UZASADNIENIE

„ Program współpracy Miasta Podkowy Leśnej z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego – na rok 2007” stwarza możliwość wypracowania płaszczyzny wspólnych działań miasta i organizacji, kontynuuje wieloletnią tradycję wspierania działań społecznych w Podkowie Leśnej (autosacrum, rowerosacrum, koncerty, akcje społeczne i kulturalne) oraz bazuje na jej doświadczeniach.

Program realizuje założenia i zapisy Strategii Rozwoju Miasta Ogrodu Podkowy Leśnej, określone wcześniej w Planie Rozwoju Lokalnego (Uchwała Rady Miasta z dnia 16.09.2004 r.), a także zapisu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie, która w art. 5 ust 1 mówi o czterech przykładowych formach współpracy, które zostały zaadaptowane do celów Programu.

Uchwała nr VI/2007 Projekt nr 2

w sprawie maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za kształcenie nauczycieli, pobieranych przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli oraz ustalenia specjalności i form kształcenia, na które dofinansowanie będzie przyznawane w placówkach oświatowych prowadzonych przez miasto Podkowa Leśna w roku 2007.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym(tekst jednolity
Dz. U. z 2001r Nr 142, poz. 1591, późniejszymi zmianami) w związku z art. 70 a ust 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r – Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz. U. z 2006r Nr 97, poz. 674 z późn. zmianami )
oraz § 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 marca 2002 r w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli pomiędzy budżety poszczególnych wojewodów, form doskonalenia zawodowego dofinansowywanych ze środków wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły, wojewodów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania tych środków ( DZ.U. z 2002r Nr 46, poz. 430 ) Rada Miasta Podkowy Leśnej uchwala, co następuje:

§ 1

Ustala się na 2007r następujące specjalności i formy kształcenia nauczycieli, które będą objęte dofinansowaniem:

1) studnia uzupełniające magisterskie zgodne z wykształceniem lub potrzebami szkoły,
2) studia podyplomowe nadające uprawnienia do nauczania drugiego przedmiotu lub prowadzenia dodatkowych zajęć, zgodnie z potrzebami szkoły.

§ 2

1. Określa się maksymalną kwotę dofinansowania opłat za kształcenie nauczycieli pobierane przez szkoły wyższe lub zakłady kształcenia nauczycieli w 2007r w wysokości 60% ponoszonych przez nauczyciela opłat, nie więcej jednak niż 900,- zł za semestr.
2. Dofinansowanie o którym mowa w ust. 1, przyznawane jest na wniosek nauczyciela przez dyrektora placówki oświatowej.
3. Dyrektorzy placówek oświatowych zawierają umowy cywilno prawne z korzystającymi z dofinansowania opłat o których mowa w niniejszej uchwale.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Podkowy Leśnej i Dyrektorom placówek oświatowych.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2007r.

Uzasadnienie do uchwały

w sprawie maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za kształcenie nauczycieli, pobieranych przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli oraz ustalenia specjalności i form kształcenia, na które dofinansowanie będzie przyznawane w placówkach oświatowych prowadzonych przez miasto Podkowa Leśna w roku 2007.

Zgodnie z zapisem art.70 a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r – Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz.U. z 2006r Nr 97, poz.674 z późniejszymi zmianami ) w budżetach organów prowadzących szkoły wyodrębnia się środki na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli, w tym na organizację systemu doradztwa zawodowego w wysokości 1% planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe nauczycieli. Przepisy wykonawcze do tego przepisu – rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 marca 2002 r w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli pomiędzy budżety poszczególnych wojewodów, form doskonalenia zawodowego dofinansowywanych ze środków wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły, wojewodów, ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania oraz szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania tych środków
( DZ.U. z 2002 r Nr 46, poz. 430 )

Zgodnie z § 7 w/w rozporządzenia organ prowadzący, w porozumieniu z dyrektorami szkół i placówek, ustala corocznie maksymalną kwotę dofinansowania opłat za kształcenie pobierane przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli.
Przedstawiona uchwała jest realizacją powyższego zapisu, została uzgodniona z dyrektorami
Miejskiego Przedszkola i Zespołu Szkół w Podkowie Leśnej.

Uchwała nr VI/2007 Projekt nr 3

w sprawie powiadomienia Sekretarza i Skarbnika Miasta Podkowa Leśna o obowiązku złożenia przez nich oświadczenia lustracyjnego.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zmn.), w związku z art.56 ust. 2 i art. 4 pkt 32 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnieniu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. Nr 218, poz.1592 z późn. zmn.) Rada Miasta Podkowy Leśnej uchwala, co następuje:

§ 1

1. Powiadamia się Sekretarza i Skarbnika Miasta Podkowa Leśna o obowiązku złożenia przez nich oświadczenia lustracyjnego w terminie jednego miesiąca od dnia doręczenia niniejszej uchwały.

2. Poucza się, że niezłożenie oświadczenia lustracyjnego w terminie określonym ustawą skutkuje sankcjami określonymi w art. 57 ustawy, tj. stanowi ona obligatoryjną przesłankę pozbawienia tej osoby pełnionej funkcji publicznej.

3. Wzór oświadczenia stanowi załącznik do uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Miasta Podkowy Leśnej.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

UZASADNIENIE

Ustawa z dnia 18 października 2006 r. o ujawnieniu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. Nr 218, poz.1592 z późn. zmn.) nakłada obowiązek złożenia oświadczenia lustracyjnego m.in. przez Skarbnika i Sekretarza Miasta.
Rada Miasta jako organ powołujący te osoby, zobowiązany jest w terminie jednego miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy powiadomić te osoby o obowiązku przedłożenia temu organowi oświadczenia lustracyjnego oraz poinformować o skutkach niedopełnienia tego obowiązku.
Ustawa ta weszła w życie 15 marca 2007 r.

Uchwała nr VI/2007 Projekt nr 4

w sprawie uchwalenia budżetu na 2007 rok

Uchwała nr VI/2007 Projekt nr 4

Uchwała nr VI/2007 Projekt nr 5

w sprawie wystąpienia do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o zbadanie, czy art. 73 ust. 2 pkt 1 w zw. z art. 103 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną ( Dz. U. Nr 133, poz. 872, ze zm. ), rozumiany w sposób nakładający na gminę obowiązek wypłaty odszkodowania za nieruchomości zajęte pod drogi gminne oraz drogi lokalne miejskie, jakie istniały przed dniem 1 stycznia 1999r., jest zgodny z art. 2 i art. 167 ust. 1 i 4 Konstytucji RP.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, ze zm.) w związku z art. 191ust. 1 pkt 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. Nr 78 poz. 483, ze zm., Rada Miasta Podkowy Leśnej uchwala co następuje.

§ 1

Postanawia wystąpić do Trybunału Konstytucyjnego Rzeczypospolitej Polskiej z wnioskiem o zbadanie, czy art. 73 ust. 2 pkt 1 w zw. z art. 103 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872, ze zm.), rozumiany w sposób nakładający na gminę obowiązek wypłaty odszkodowania za nieruchomości zajęte pod drogi gminne oraz drogi lokalne miejskie, jakie istniały przed dniem 1 stycznia 1999r., jest zgodny z art. 2 i art. 167 ust. 1 i 4 Konstytucji RP.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Podkowy Leśnej.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Podkowie Leśnej.

U z a s a d n i e n i e
do uchwały Nr ……/ ……../ 2007
z dnia ……… marca 2007r.
Rady Miasta Podkowy Leśnej

Wnioskowany do oceny zgodności, ze wskazanymi przepisami Konstytucji RP, art. 73 ust. 2 pkt 1 w zw. z art. 103 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872, ze zm.), należy do zakresu działania gminy, jako nakładający na gminę obowiązek zaspokajania roszczeń odszkodowawczych kosztem majątku gminy. Obowiązek zaspokajania roszczeń odszkodowawczych, wynikający z powołanego przepisu, konkretyzowany jest wobec gminy decyzją administracyjną starosty, wydawaną na podstawie art. 129 ust. 5 pkt 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami ( tekst jedn. Dz. U. z 2004r. Nr 261, poz. 2603, ze zm.) w zw. z art. 73 ust. 4 ustawy z dnia 13 października 1998r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną.

Przepis art. 73 ust. 2 pkt 1 w zw. z art. 103 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872, ze zm.), w uznaniu Rady Miasta Podkowy Leśnej, rozumiany w sposób nakładający na gminę obowiązek wypłaty odszkodowania za nieruchomości zajęte pod drogi gminne oraz drogi lokalne miejskie, jakie istniały przed dniem 1 stycznia 1999r., jest niezgodny z art. 2 (tj. wynikającą z tego przepisu zasadą przyzwoitej legislacji) i art. 167 ust. 1 i 4 Konstytucji RP (tj. zasadą adekwatności udziału gminy w dochodach publicznych do nakładanych na gminę zadań).

Zgodnie z art. 73 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872, ze zm.), odszkodowanie za nieruchomości, które w dniu 31 grudnia 1998r. były zajęte pod drogi publiczne, a nie stanowiły własności Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, wypłaca gmina – w odniesieniu do dróg będących w dniu 31 grudnia 1998r. drogami gminnymi.
Według natomiast art. 103 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872, ze zm.), dotychczasowe drogi gminne oraz lokalne miejskie stają się z dniem 1 stycznia 1999r. drogami gminnymi.
W dniu 31 grudnia 1998r., zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 14, poz. 60, ze zm.), drogi publiczne dzieliły się bowiem na: drogi krajowe, drogi wojewódzkie, drogi gminne oraz lokalne miejskie, drogi zakładowe.
W dotychczasowy orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego (por. np. wyrok NSA z dnia 20 września 2002r. sygn. akt SA/Łd 2226/01, publik. w ONSA z 2004r. Nr 1, poz.7), jednolicie przyjmuje się, że art. 73 ust. 1 i 2 powołanej ustawy z dnia 13 października 1998r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administracje publiczną, nakłada na wszystkie gminy władające nieruchomościami niestanowiącymi ich własności, zajętymi pod gminne drogi publiczne w dniu 31 grudnia 1998r., w tym drogi lokalne miejskie, obowiązek wypłaty odszkodowania. Wykładnię tę prezentują również wojewódzkie sądy administracyjne.

Przyjęta wykładnia zasadza się na założeniu, jak wskazał to Naczelny Sąd Administracyjny w powołanym wyroku z dnia 20 września 2002r. sygn. akt SA/Łd 2226/01, że wraz ze zmianami ustrojowymi w 1990r. , wprowadzonymi ustawą z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U. Nr 16, poz. 95, ze zm.), poprzez wprowadzenie na szczeblu podstawowym podziału terytorialnego samorządu terytorialnego w postaci jednolitych gmin, nie poszły zmiany w ustawie z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 14, poz. 60, ze zm.). Nową sytuację jednostek samorządy terytorialnego stopnia podstawowego – gmin uwzględnił dopiero przepis art. 103 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998r. Przepis ten zastępuje kategorię obejmującą drogi gminne i lokalne miejskie zbiorczą kategorią dróg gminnych; nie ma on charakteru konstytutywnego, lecz dostosowuje jedynie przepisy ustawy o drogach publicznych do nowego modelu ustrojowego władzy lokalnej, w którym brak podstaw do wyróżniania dróg gminnych w gminach i lokalnych miejskich w miastach, gdy podstawową jednostką podziału terytorialnego jest gmina. Obecne brzmienie art. 2 ust. 1 ustawy o drogach publicznych (tj. Dz. U. z 2004r. Nr 204, poz. 2086, ze zm.) taką wykładnię potwierdza, ponieważ wyróżnione w nim kategorie dróg przypisane są odpowiednim jednostkom właściwego samorządu województwa, powiatu lub gminy. Objęte w dniu 31 grudnia 1998r. jedną kategorią drogi – gminne i lokalne miejskie (…) to w istocie drogi gminne. Przepis art. 103 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998r. w odniesieniu do tych dróg ma charakter jedynie porządkujący, deklaratywny. W tej sytuacji wskazanie w art. 73 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, że gmina wypłaca odszkodowanie w odniesieniu do dróg będących w dniu 31 grudnia 1998r. drogami gminnymi, należy rozumieć jako wskazanie obowiązku odnoszonego do zbiorczej kategorii dróg gminnych: gminnych i lokalnych miejskich. Drogi lokalne miejskie, które w dniu 31 grudnia 1998r. były we władaniu gmin (będących jednolitą kategorią ustrojową), stanowiły w istocie podgrupę dróg gminnych, wyróżnioną jedynie ze względu na zaszłości historyczne.

Powyższa wykładnia sądowa, określająca nakazaną normę postępowania gminy, wynikającą z art. 73 ust. 2 pkt 1 w zw. z art. 103 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną, podważa relację normatywną istniejącą między art. 73 ust. 2 pkt 1 a art. 103 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną. Skoro zaś wykładnia ta przyjmowana jest przez sądy administracyjne jednolicie, to oznacza niemożliwość dokonywania, w praktyce orzeczniczej stosowania art. 73 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy, wykładni tego przepisu z uwzględnieniem jednoznacznej i nie budzącej wątpliwości interpretacyjnej treści art. 103 ust. 2 powołanej ustawy.
Przyjęcie takiej wykładni skutkuje więc koniecznością ustalenia, czy art. 73 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy, rozumiany w ten sposób, że gmina wypłaca odszkodowanie w odniesieniu do dróg będących gminnymi w dniu 31 grudnia 1998r., nie narusza zasady przyzwoitej legislacji, wynikającej z zasady demokratycznego państwa prawnego, określonej w art. 2 Konstytucji RP, nakładając na gminę obowiązek wypłaty odszkodowania za nieruchomości zajęte w dniu 31 grudnia 1998r. zarówno pod drogi gminne, jak i drogi lokalne miejskie, skoro w tej samej ustawie, w art. 103 ust. 2, ustawodawca wskazał, że drogi lokalne miejskie stają się drogami gminnymi dopiero w dniu 1 stycznia 1999r. W dniu 31 grudnia 1998r. drogi lokalne miejskie nie należały do kategorii dróg gminnych, skoro były w tym dniu normatywnie wyodrębnione w osobną kategorię dróg gminnych (art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o drogach publicznych według treści obowiązującej na dzień 31 grudnia 1998r. ). Treść art. 103 ust. 2 ustawy z dnia 13
października 1998r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną potwierdza to wyodrębnienie, skoro dopiero mocą tego przepisu, dotychczasowe drogi lokalne miejskie, stały się normatywnie drogami gminnymi z dniem 1 stycznia 1999r.
Wielokrotnie artykułowana w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego zasada przyzwoitej legislacji, wynikająca z zasady demokratycznego państwa prawnego, zawartej w art. 2 Konstytucji RP, nakazuje rozważyć, czy jednoznaczna treść art. 73 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną, w odniesieniu do określonej w tym przepisie kategorii dróg publicznych (drogi gminne) i daty (31 grudnia 1998r.), na którą określa się zakres kategorii dróg gminnych, pozwala uznać ten przepis za podlegający odrębnej, od treści art. 103 ust. 2 tej ustawy, wykładni w zakresie rozumienia pojęcia dróg gminnych, mimo, iż w powołanym art. 103 ust. 2 ustawodawca zawarł w istocie autentyczną wykładnię pojęcia dróg gminnych na dzień 1 stycznia 1999r., wskazując tym samym na rozróżnienie kategorii dróg gminnych i dróg lokalnych miejskich przed dniem 1 stycznia 1999r., a więc także w dniu 31 grudnia 1998r., dla stosowania pojęcia dróg gminnych w obszarze ustawy z dnia 13 października 1998r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną.
W uznaniu Rady Miasta Podkowy Leśnej, treść art. 103 ust. 2 powołanej ustawy determinuje rozumienie pojęcia dróg gminnych w art. 73 ust. 2 pkt 1 tej ustawy w ten sposób, iż drogami gminnymi w art. 73 ust. 2 pkt 1 omawianej ustawy są drogi o ustawowo określonej kategorii dróg gminnych w dniu 31 grudnia 1998r., jak wskazuje na to jednoznaczna treść art. 73 ust. 2 pkt 1 omawianej ustawy. Przepis art. 103 ust. 2 omawianej ustawy wyklucza rozszerzenie pojęcia dróg gminnych, użytego w art. 73 ust. 2 pkt 1, na dzień 31 1grudnia 1998r., o kategorię dróg lokalnych miejskich, skoro drogi lokalne miejskie stały się kategorią dróg gminnych dopiero w dniu 1 stycznia 1999r.
Uznanie pojęcia dróg gminnych, użytego w art. 73 ust. 2 pkt 1 omawianej ustawy, za obejmujące w dniu 31 grudnia 1998r. drogi o wyodrębnionej kategorii dróg gminnych i dróg lokalnych miejskich, w przekonaniu Rady Miasta Podkowy Leśnej, narusza zasadę przyzwoitej legislacji, skutkiem czego narusza art. 2 Konstytucji RP, z którego zasada ta wynika.
Naruszenie to polega na ustaleniu takiej treści art. 73 ust 2 pkt 1 omawianej ustawy, której wykładnia, szczególnie użytego w tym przepisie pojęcia dróg gminnych, mimo jednoznacznej treści art. 103 ust. 2 tej ustawy, skutkuje rozszerzeniem ustawowego zakresu odpowiedzialności odszkodowawczej gminy za nieruchomości zajęte pod drogi publiczne w dniu 31 grudnia 1998r. o kategorię dróg gminnych i kategorię dróg lokalnych miejskich w tym dniu.

Niezgodność art. 73 ust. 2 pkt 1 w zw. z art. 103 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną z art. 167 ust. 1 i 4 Konstytucji RP, tj. z wynikającą z powołanego przepisu Konstytucji RP zasadą adekwatności udziału gminy w dochodach publicznych do nakładanych na gminę zadań, w uznaniu Rady Miasta Podkowy Leśnej, polega na braku zwiększenia udziału gminy w dochodach publicznych, w związku z nałożeniem na gminę dodatkowego zadania obciążającego jej majątek w postaci obowiązku wypłaty odszkodowania ustalonego decyzją starosty, jako organu wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej.

Uznanie, mimo literalnej treści art. 73 ust. 2 pkt 1 z uwzględnieniem literalnej treści art. 103 ust. 2 omawianej ustawy, iż gmina zobowiązana jest do wypłaty odszkodowania także za drogi lokalne miejskie, które nie były drogami gminnymi w dniu 31 grudnia1998r. oznacza, iż przynajmniej w tej części, ustawodawca nie zwiększył udziału gminy w dochodach publicznych. Brak jest bowiem przepisu, z którego wynikałoby zwiększenie udziału gminy w dochodach publicznych ze względu na nałożenie na gminę obowiązku wypłaty odszkodowań określonych w art. 73 ust. 2 pkt 1 omawianej ustawy. Jeżeli jednak przyjąć, iż zwiększając udział gminy w dochodach publicznych, ustawodawca nie musi wiązać tego zwiększenia z konkretnymi zadaniami, jakie na gminą są nakładane, byleby takie zwiększenie nastąpiło po nałożeniu na gminę określonych zadań, to z racji, iż stosowana jednolicie w orzecznictwie sądów administracyjnych wykładnia omawianego art. 73 ust. 2 pkt 1 w zakresie odpowiedzialności odszkodowawczej gminy rozszerza tę odpowiedzialność na drogi lokalne miejskie, które nie były drogami gminnymi w dniu 31 grudnia 1998r., skutkuje rozszerzeniem w drodze wykładni nałożonych na gminę zadań, bez zapewnienia przez ustawodawcę możliwości rozszerzenia udziału gminy w dochodach publicznych.
Omawiana niezgodność art. 73 ust. 2 pkt 1 z art. 167 ust. 1 i 4 Konstytucji RP sprowadza się do tego, że treść art. 73 ust. 2 pkt 1 uprawnia do rozszerzającej wykładni, skutkującej zwiększeniem nałożonych w tym przepisie zadań na gminę, ponad zakres zadań, jakie wynikają z literalnej treści tego przepisu, co nie znajduje odzwierciedlenia w regulacjach prawnych dotyczących udziału gmin w dochodach publicznych poprzez zwiększenie tego udziału, nawet w sposób nie nawiązujący bezpośrednio do zwiększenia omawianych zadań w zakresie zobowiązań odszkodowawczych.
Oznacza to rażącą dysproporcję między nałożonymi na gminę zadaniami, w ramach wykładni rozszerzającej zakres stosowania art. 73 ust. 2 pkt 1 ponad jego literalną treść, a zwiększeniem udziału gminy w dochodach publicznych, jakie nastąpiło po dniu 1 stycznia 1999r., z którego gmina miałaby czerpać środki m. in. na zaspokojenie roszczeń odszkodowawczych wynikających z art. 73 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną. Właśnie zaistnienie tej dysproporcji, jako skutek rozszerzającej wykładni art. 73 ust. 2 pkt 1 omawianej ustawy, stanowi o niezgodności tego przepisu z art. 167 ust. 1 i 4 Konstytucji RP, jeżeli przepis art. 73 ust. 2 pkt 1 miałby być rozumiany, jako nakładający na gminę obowiązek wypłaty odszkodowania za nieruchomości zajęte pod drogi gminne oraz drogi lokalne miejskie, jakie istniały przed dniem 1 stycznia 1999r.

Powyższe skutkuje obciążeniem Miasta Podkowy Leśnej wielomilionowymi odszkodowaniami za nieruchomości, które w dniu 31 grudnia 1998r. zajęte były w obszarze Miasta Podkowy Leśnej pod drogi lokalne miejskie. Uzasadnia to konieczność podjęcia niniejszej uchwały, w celu dokonania przez Trybunał Konstytucyjny oceny zgodności art. 73 ust. 2 pkt 1 w zw. z art. 103 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną z art. 2 i art. 167 ust. 1 i 4 Konstytucji RP, poprzez ustalenie, czy takie właśnie rozumienie art. 73 ust. 2 pkt 1, jakie powyżej przedstawiono, a wynika ono z wykładni treści art. 73 ust. 2 pkt 1, jednolicie przyjmowanej w orzecznictwie sądów administracyjnych, nie narusza powołanych przepisów Konstytucji RP, a w szczególności zasad, jakie z tych przepisów wynikają.

Historia zmian >>

Historia zmian >>

Brak zmian dla tego postu.

Print Friendly, PDF & Email
MENU

BIP – Podkowa Leśna

Skip to content