Wieloletni Program Inwestycyjny na lata 2003 – 2007

Uchwała Nr 37/X/2003
Rady Miasta Podkowa Leśna z dnia 1 lipca 2003 r. w sprawie założeń, zasad i trybu opracowania Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Miasta Podkowa Leśna.

Na podstawie art.18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. Nr 142 poz. 1591 z późniejszymi zmianami), Rada Miasta uchwala, co następuje:

§ 1

Przyjąć założenia, zasady i tryb opracowania Wieloletniego Programu Inwestycyjnego (w skrócie WPI) Miasta Podkowa Leśna w brzmieniu załącznika nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2

Zobowiązać Burmistrza Miasta do opracowania i przedłożenia Radzie Miasta projektu Wieloletniego Programu Inwestycyjnego na lata 2003 – 2007 wraz
ze stosownym projektem uchwały Rady Miasta w terminie 6 miesięcy od dnia przyjęcia niniejszej uchwały.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

UZASADNIENIE
do uchwały nr 37/X/2003 Rady Miejskiej z dnia 1 lipca 2003 r.

w sprawie założeń, zasad i trybu opracowania Wieloletniego
Programu Inwestycyjnego Miasta Podkowa Leśna

Wydatki inwestycyjne muszą być programowane z uwzględnieniem dłuższej niż rok budżetowy perspektywy czasowej i wynikać bądź ze strategii rozwoju Miasta bądź przyjętych na innych podstawach celów rozwoju. Świadoma realizacja wszystkich tych celów wymaga sformułowania wieloletniej, skoordynowanej strategii inwestycyjnej, która będzie podstawą tworzenia załącznika inwestycyjnego przy pracach nad corocznym budżetem. Wymaga tego też art. 110 obowiązującej ustawy o finansach publicznych z dnia 26. listopada 1998 r. – (t. j. Dz. U. Z 2003 r. nr 15 poz. 148).

WPI będzie spełniał wiele ważnych funkcji dla władz Miasta, szczególnie w procesie programowania strategicznego rozwoju, a między innymi:
– Stanowił podstawę ubiegania się o zewnętrzna środki rozwojowe, w tym środki europejskie.
– Ułatwiał podejmowania bieżących decyzji w zgodności z długookresowymi celami rozwoju, stanowiąc „pomost” pomiędzy celami
i zadaniami strategicznymi w tym zakresie, a rocznymi budżetami Miasta,
z uwzględnieniem aktualnych priorytetów inwestycyjnych.
– Stanowił trwałą bazę koordynacji wszelkich decyzji, działań
i przedsięwzięć związanych z przygotowaniem i przebiegiem procesu inwestycyjnego
– Stanowił instrument dialogu z mieszkańcami na temat polityki rozwojowej Miasta oraz narzędzie partnerskiej współpracy pomiędzy władzami Miasta z jednej strony, a jego mieszkańcami, organizacjami pozarządowymi w Mieście, lokalnym środowiskiem biznesu, inną administracją lokalną oraz z administracją rządową – z drugiej.

Załącznik nr 1 do Uchwały Nr 37/X/2003 Rady Miasta Podkowa Leśna z dnia 1 lipca 2003 r.

Założenia, zasady i tryb tworzenia Wieloletniego Programu
Inwestycyjnego Miasta Podkowa Leśna

I. Założenia ogólne

1) WPI stanowi wieloletni harmonogram rozwoju Miasta i poprawy standardów w sferze mienia publicznego Miasta. Celem jego sporządzenia jest ustalenie, w ramach obowiązującego prawa, a w szczególności w oparciu o plan zagospodarowania przestrzennego miasta oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz w oparciu o możliwości organizacyjno-finansowe kwot wieloletnich wydatków na systematyczną budowę, unowocześnianie i ulepszanie infrastruktury technicznej i społecznej Miasta. WPI stanowi też podstawowy mechanizm koordynacji procesów realizacji inwestycji.

2) Wśród zasad i kryteriów oceny zadań inwestycyjnych uwzględniane będą:
o Potrzeba konsekwentnej poprawy jakości życia mieszkańców.
o Konieczność stałego polepszania warunków funkcjonowania sfery gospodarczej w Mieście.
o Uwarunkowania kulturowe, ekologiczne i przestrzenne Miasta.
o Wpływ proponowanej inwestycji na realizację strategicznych celów rozwoju Miasta.
o Wpływy procesu realizacji WPI na pobudzanie wszechstronnego rozwoju Miasta oraz przyciąganie do niego kapitału inwestycyjnego z zewnątrz.
3) Przy podejmowaniu decyzji o umieszczaniu poszczególnych zadań w WPI preferencje będą miały inwestycje, które:
o Powinny być zrealizowane z uwagi na wymagania prawa.
o Są rozpoczęte i wymagają kontynuowania dla uzyskania założonego efektu.
o Przyniosą wzrost liczby miejsc pracy.
o Pozwolą obniżyć wydatki bieżące budżetu poprzez zmniejszenie kosztów utrzymania lub nakładów pracy, lub spowodują wzrost dochodów Miasta.
o Zapewnią lub usprawnią obsługę znacznej liczby mieszkańców.
o Cieszą się powszechnym oczekiwaniem społecznym.
4) Kryteria hierarchizacji zadań inwestycyjnych oraz zasady ich punktowania przyjęte będą przez Burmistrza w formie zarządzenia.

5) Ostateczne zestawienie zadań inwestycyjnych według przyjętych kryteriów będzie w ramach WPI dostosowane w swoim wymiarze finansowym do:
o Wieloletniej prognozy dochodów Miasta.
o Wieloletniej prognozy wydatków bieżących (operacyjnych) Miasta.
o Bilansów wolnych środków w poszczególnych latach prognozy i w wieloleciu.
o Koncepcji finansowania inwestycji za pomocą instrumentów dłużnych (przede wszystkim kredytów preferencyjnych, obligacji komunalnych i przychodowych oraz kredytów inwestycyjnych).
o Możliwości finansowania inwestycji zewnętrznymi źródłami kapitału w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
o Możliwości współfinansowania inwestycji za pomocą środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej.

II. Zasady opracowywania Wieloletniego Programu Inwestycyjnego.

1) WPI będzie:
o Programem pięcioletnim.
o Miał charakter kroczący. Oznacza to, że po zrealizowaniu zadań przewidzianych w I roku, WPI będzie uzupełniany o zadania na nowy, piąty rok zamykający Program. Jednocześnie, w razie potrzeby będzie uaktualniany na cztery najbliższe lata budżetowe.
o Uchwalany przez Radę Miasta przed podjęciem uchwały budżetowej na kolejny rok.
o Stanowił podstawę do tworzenia załącznika inwestycyjnego do projektu uchwały budżetowej na kolejny rok i dalsze dwa lata – zgodnie z dyspozycją art. 110 ustawy o finansach publicznych.
o Obejmował inwestycje Miasta o wartości powyżej 50.000 złotych prowadzone przez Urząd Miasta i miejskie jednostki organizacyjne (nowe przedsięwzięcia budowlane i techniczne, inwestycje odtworzeniowe, inwestycje modernizacyjne, zakupy inwestycyjne, ulepszenia).
o Sporządzany na podstawie jednolitych formularzy tzw. „Wniosku inwestycyjnego”, przedkładanych w formie, którą określi Burmistrz, przez radnych, komisje Rady, Burmistrza Miasta, wydziały Urzędu Miasta, miejskie jednostki organizacyjne oraz inne organy, podmioty, organizacje i mieszkańców Miasta.

III. Tryb opracowania Wieloletniego Programu Inwestycyjnego.

1) Prace nad WPI przeprowadzi Zespół Koordynacyjny powołany przez Burmistrza, we współpracy z poszczególnymi komórkami organizacyjnymi Urzędu i jednostkami organizacyjnymi Miasta.

2) Burmistrz Miasta wyznacza skład Zespołu Koordynacyjny WPI oraz określa zakres jego kompetencji. Zespół ten obejmie specjalistów zatrudnionych w Urzędzie Miejskim, przedstawicieli Komisji Rady i Burmistrza Miasta. W skład Zespołu mogą wejść przedstawiciele lokalnych organizacji mieszkańców.

3) Zespół będzie ustalał listę zadań inwestycyjnych przyjętych do wstępnej analizy, przyznawał punkty poszczególnym zadaniom, porządkował je według punktów hierarchizacji oraz kierował projekt WPI do Burmistrza Miasta. Lista rankingowa inwestycji nowych i kontynuowanych, po przyjęciu przez Burmistrza będzie podstawą opracowania projektu WPI i skierowania go do uchwalenia przez Radę Miasta.

4) Burmistrz Miasta w formie zarządzenia określi harmonogram prac nad WPI na lata 2003- 2007.

Historia zmian >>

Historia zmian >>

Brak zmian dla tego postu.

Print Friendly, PDF & Email
MENU

BIP – Podkowa Leśna

Skip to content